reklama

Kra-kra-kra krákajú wrany

Už ani nepátram, čím to je, ale je to tak. Zmieril som sa s tým veľmi rýchlo. Vždy, čo vytiahnem päty z domu, začínam žiť. Ale tak poriadne, tak ako by som chcel nonstop, naplno. Bolo to tak aj minule.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

Vo štvrtok to bolo v práci šialené. Nieže by som saišiel roztrhať od roboty, skôr preto, že všetci ostatní sa išli, iba ja nie.Cítil som sa trápne, keď som sa potichu o piatej vytratil, tak aby manikto nestretol s taškou v ruke. Nechcel som provokovať.

S Miru a Dashou, bývalými kolegyňamia teraz vynikajúcimi priateľkami, sme sa stretávali o desiatej večerv meste. Samozrejme, meškali. Zavolali sme taxík a rútili sa nahlavnú stanicu. Dorazili sme akurát včas. Ibaže o našej destinácií nainformačnej tabuli nebola ani zmienka.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Začala panika. Jediný vlak, ktorý sa časom odchoduzhodoval s tým naším, svietil na tabuli ako „Františkovy Lázně". Dievčatázmetene pobehovali po stanici a ja som im bol v pätách. Medzitým somzavolal na infolinku železníc:

- Prosím vás, milá pani, kedy a odkiaľ odchádza vlakdo Krakova!? - reval som na celú stanicu do telefónu.

- Momentík, načítava sa spojenie, - odvetila pokojneoperátorka.

- Nechcem vás, ani váš počítač naháňať, ale máme kúpenelístky s rezerváciou za brutálne tisíce na tento nočný spoj a radi bysme to stihli, - zúril som ako besný pes.

- No, takže podľa mojich informácií je už na stanicia o minútu odchádza, - odvetila opäť pokojným hlasom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Žena, vy nie ste normálna! Ale tu o takom vlakunie je žiadna zmienka! Ani vaša kolegyňa z ampliónu o takom ničnecekla! Tak kde stojí? Na streche? Vysvetlite mi to, - hystericky som zareval,až na mňa bezdomovec z rohu zagánil.

Ešte šťastie, že bola tá stanica takmer prázdna.Cestujúci by mali divadlo. Bežali sme ako o život na prvý perón, či vlastnenástupisko. Pristavený vlak obiehali príbuzní, aby sa rozlúčili so svojimiblízkymi. Sprievodcu nikde.

- Ide tento vlak do Krakova? Haló! - revali sme nauniformovaného pánka s pripitým pohľadom, keď sa snažil zatvoriť za seboudvere na vagóne.

- Očiwišče! - zakričal poľský sprievodca a pomoholnám naložiť batožinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kupé s troma provizórnymi posteľami vyzeralo útulne.Bolo staré, ale vcelku zachovalé. Od samej radosti, že sme sa úspešne „navláčili",otvorili sme fľašu vína. Keďže som nestihol večeru, stačilo mi pár pohárikova oči mi blikali ako smerovky. Dostal som nenormálnu chuť na cigaretu.

- Pšeprašam pana, či jest možliwe tu palič papierosi?,spustil som na sprievodcu improvizovanou poľštinou, hneď ako otvoril svojukajutu. Oči sa mu leskli ešte viac.

- To nemožliwe palič w počiongu! - zakričal na mňaa pravou rukou sa snažil zakryť popolník s horiacou cigaretou. Skoroma porazilo. Aký nenápadný!

- No očiwišče, že tak, ale widze, že pan tu tež pali, -nedal som sa.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Starý sa usmial a s cigaretou v ruke násodprevadil na koniec vagónu k záchodom. Tam sme vraj mohli. A tak námcesta ubehla, ani sme si nevšimli, akou rýchlosťou. Zaspali sme pár hodín popolnoci. Akoby prešla minúta, už ma Dasha štuchala, aby som vstal.

Ospalí so zalepenými očami sme s kuframi na kolesáchvyrazili do mesta. Do toho môjho, obľúbeného, s tou krásnou atmosférou.V penzióne Wrona sme sa mohli ubytovať až o 11tej, tak sme mali časna raňajky a ranné potulky historickým centrom. Zložili sme sa na chvíľuv neďalekom parku, príjemne unavení. Vytiahol som nejakú tú muzičkua zadelil víno, čo zostalo z cesty. To by bola škoda vyhodiť.

Obrázok blogu

Víno mi mierne stúplo do hlavy. Hoci som si myslel, že tomesto poznám dokonale, akosi sa za tie dva roky pomenilo. Keď som už po stýkrátradostne zakričal „Už viem, kde sme," moje dobrodruhyne ma nenávistne prebodlipohľadom. Miru to vyburcovalo natoľko, že mi vychmatla mapu z ruky. Myslelsom, že si ju chce preštudovať. Ona ju však roztrhala na márne kúsky!

- Miru, neblázni! To je moja drahá mapa z PantaRei!, kričal som na celú ulicu.

- Vláčiš nás tu s tými kuframi už hodinua pritom netušíš, kde sme! Na čo ti bude?, odvetila.

A tak som prišiel o mapu. O mapu sospomienkami. Najskôr som bol v rozpakoch, no potom nám to celé prišlo taksmiešne, že sme sa skoro váľali po zemi. Ten penzión sme nakoniec našli.A nepotrebovali sme ani mapu. Pamätal som si číslo električky.

Mesto ma uchvátilo. Neviem prečo, ale keď som tamvstúpil, okamžite mi bolo sympatické. Tá atmosféra, tá vôňa vo vzduchu, tíľudia, tie kvantá holubov a v parkoch krákajúce vrany... Dokonca aj poľštinama fascinuje. Občas mám pocit, že ak existuje reinkarnácia, v tom mestesom žil.

Obrázok blogu

Trip prebiehal bez problémov. Večera v príjemnejreštaurácii, famózne kultúrne vystúpenie dychovky na hlavnom námestí, hľadaniejantárového šperku v tržnici... Úplná pohodička.

Obrázok blogu

Sobota bola chladná. Hoci mi pár dní predtým pocasie.sksľubovalo krásne slnečné počasie, mesto zahalili mraky a fúkal studenývietor. Počasie ako stvorené na plánovaný výlet mimo mesta. Akonáhle násminibus vysadil na dohodnutom mieste, akosi nás prešla chuť do reči.A keďže to celé vlastne doteraz nedokážem pochopiť, nebudem sa zbytočnerozpisovať...

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

V nedeľu našťastie mesto zalialo slnko. Síce trochuzubaté, ale veľmi príjemné. Hneď po vynikajúcich raňajkách (praženicas pažítkou) sme sa opäť vybrali na hlavné námestie. Milióny ľudí,z každého rohu kultúrne vystúpenie, proste život ako sa patrí. Naneďalekom pódiu dokonca vyhrávala nejaká slovenská muzika.

Obrázok blogu
Obrázok blogu


Popoludní sme sa vybrali na Wawel, miestnu dominantu,ktorá sa vypína nad mestom. Príjemná to bola prechádzka. Pohoda v cudzine.Upravený park plný usmiatych tvári. Žiaden stres, žiadna panika... iba slastnýrelax.

Obrázok blogu

Po dobrej večeri sme zaparkovali v malej príjemnejkaviarni. S Dashou a Miru sme vytiahli zo stojana na stole servítkya rozhodli sa zahrať „meno, mesto, zviera vec." Po sto rokoch. Bola tozábava. Miestami som mal pocit, že nás ostatní hostia podozrievajúz užitia omamných látok. Doteraz ma ide rozdrapiť, keď si spomeniem, žeani jedna mi pri písmene „ch" nechcela uznať obec Chynorany, lebo také vrajneexistuje a určite som si to vymyslel. Mohol som mať o 15 bodovviac!

A tak nás tá obyčajná a zároveň neobyčajnezábavná hra pohltila natoľko, že sme neustriehli čas. Batožina čakalav penzióne a moment odchodu nášho nočného vlaku sa blížil. Ako napotvoru, zablúdili sme. Doteraz mám medzi prstami na nohách zodratú kožu, akosom šprintoval v tých letných takzvaných „nožných tangáčoch"!

Samozrejme, vlak išiel na minútu presne. Chýbali nám triminúty! To nám už do smiechu nebolo. Stará žena na informačnom pulte nám síceochotne vyhľadala najlepšie spojenie, no riskovať štyri päťminútové prestupyv Čechách za hlbokej noci sa nám nechcelo.

Narýchlo sme sa ubytovali v hosteli neďalekostanice. Bola to pokojná noc. Dokonca som vraj, na rozdiel od predošlých nocí,nechrápal. Milé priateľky v sobotu nadránom mobilom vyhotovili zvukovýzáznam. Hrôzostrašný zvuk z aparátu pripomínal skôr klčovanie brazílskychpralesov, no tvrdošijne tvrdili, že som to ja.

Nadránom sme za posledné zloté nakúpili pecúchya iné pečivo. V tichosti, bez rečí sme si zapálili cigaretu. Vlak boluž pripravený na odchod. Milovaná Miru mlčala, zrejme mala migrénu. Dasha bolaočividne po ťažkom víkende unavená. Tiež jej moc do reči nebolo.

Nasadli sme a vlak sa pohol.

A tak pozerám cez špinavé okno expresu, tiež mlčíma v hlave mi znie:

Kra-kra-krakrásne si ty mesto...

Kra-kra-krakráľovské...

Kra-kra-krakradneš mi moje srdce...

Kra-kra-kra,á sakra, už je tvoje!

Martin S. Rončák

Martin S. Rončák

Bloger 
  • Počet článkov:  61
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Blázon. Miluje silné preso s mliekom, Piknik a leto. Neznáša zlých a zákerných ľudí, násilie a cviklu. Doraziť ho vedia najmä dôchodcovia v Tescu a pubertálne pipky v kine. Pracuje a študuje. Teda, snaží sa študovať. Jeho konanie sa nedá predvídať. Cez víkend s ním chcete ísť na pivo, on medzičasom zdrhne do Budapešti, Prahy alebo Kokavy nad Rimavicou. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu